Khamis, 23 Januari 2014

Bandar Puncak Alam : Bandar Idamanku.

PUNCAK ALAM



“Apa itu Puncak Alam??aper bender tu??? klau ia tempat,kat mane???”itu adalah reaksi kawan aku dan kenalan aku kalau aku tanya soalan tu masa aku kcik2 dulu.Klau korang nak tau,sudah 10 tahun aku duduk kt Puncak Alam,macam2 dugaan,susah ,senang perit sepanjang kehidupan aku disini...lagi bagus klau aku bagitau jer kesemua info yang aku tau.

PUNCAK ALAM DIDALAM DAERAH KUALA SELANGOR

Secara umumnya Daerah Kuala Selangor terletak di bahagian utara Negeri Selangor dengan disempadani oleh Daerah Klang dan Petaling di sebelah selatan, Daerah Gombak dan Hulu Selangor di sebelah timur dan Daerah Sabak Bernam di sebelah utara.

Keluasan daerah adalah kira-kira 119,452.46 hektar yang terdiri daripada sembilan (9) mukim iaitu Mukim Kuala Selangor, Pasangan, Hujong Permatang, Jeram, Ijok, Api-Api, Tanjong Karang, Batang Berjuntai dan Hulu Tinggi.Ibu daerah adalah Bandar Kuala Selangor.

Nak dipendekkan cerita,memang Kuala Selangor mempunyai kawasan dan keistimewaannya tersendiri.Sebab tu la Kuala Selangor diberi jolokan 'Indah dan Bersejarah' kerana tempat yang menarik dan bersejarah.Ekonomi utama adalah pertanian terutama tanaman padi dan kelapa sawit, pelancongan adalah sektor kedua dan yang paling pesat berkembang sebab kawasannya yang menarik dan salah satu kawasan paling bersejarah dalam negeri Selangor,manakala perindustrian adalah sektor ketiga terutama industri kecil dan sederhana (IKS).

  Bandar Kuala Selangor dari pandangan atas.
                               
Kuala Selangor memang salah satu daerah yang tenteram di Selangor,terutama di bahagian utara Kuala Selangor sebab ekologi yang masih elok dan fresh.Tak percaya,cuba la singgah....tapi di bahagian selatan Kuala Selangor memang antara kawasan pembangunan yang sedang berkembang sebab lokasi yang memang strategik dan pembinaan infrastruktur mcam lebuhraya yang melancarkan perjalanan kawasan sekitar.Memang crowded tul sebab bandar baru muncul cam cendawan contoh Bandar Bestari Jaya.Bandar Seri Coadfield,Bandar Saujana Utama dan Bandar Puncak Alam.

Lokasi Kuala Selangor

Peta guna tanah Kuala Selangor (Puncak Alam di tenggara)

Dalam peta di atas,Puncak Alam berada di tenggara Kuala Selangor dan dipisahkan oleh 2 mukim iaitu mukim Ijok dan Jeram.Dan ia ditadbir oleh Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS).

INFORMASI BANDAR PUNCAK ALAM

Puncak Alam atau Bandar Puncak Alam yang diberi gelaran “Bandar Pancuran Air”adalah sebuah bandar baru didalam daerah Kuala Selangor.Berkeluasan 14,000 ekar (57 km persegi)

Berpopulasi 45.000 orang (Anggaran) daripada keseluruhan populasi daerah Kuala Selangor 209,260 orang.

Dahulunya dikenali sebagai Bukit Cherakah,sebuah estet kelapa sawit dibawah kendalian FELDA.bandar ini mula dibangunkan dalam tahun 1990-an di bawah pengurusan Bukit Cherakah Development Sdn Bhd, sebuah syarikat swasta yang beroperasi di Shah Alam.

Dibangunkan oleh Puncak Alam Housing Sdn Bhd. setelah bertukar nama Bermula daripada tarikh 15 Mei 2001,berpindah operasi serta membuka pejabat jualan di kawasan Puncak Alam.

Namun,atas faktor kegawatan ekonomi,pembinaan terpaksa dihentikan dan banyak projek terbengkalai.Akibatnya,lebih banyak kemudahan prasarana dan kediaman tidak dapat diteruskan.

Sebenarnya ada banyak lagi sebab kenapa Puncak Alam mempunyai banyak masalah,terutama sekali Puncak Alam Housing bankrap sebab banyak hutang kesan dari kegawatan ekonomi dan kos penukaran tanah pertanian kepada tanah pembangunan.Kesannya,anda boleh lihat sesetengah kawasan yang terbengkalai seperti Alam Perdana dan Alam Mutiara dan hanya 50% pembangunan dijalankan sebaliknya tanah tandus.

Boleh dikatakan dulu Puncak Alam ni dah macam “pekan koboi” aku tengok.Ada lagi teruk ada orang cakap Puncak Alam terletak di ceruk hutan.Apa2 pun aku harap tempat ni akan berubah dengan drastik dan menjadi bandar yang pesat membangun setaraf bandar yang lain.


Bandar Puncak Alam


Pertama sekali yang anda perlu tahu, Puncak Alam bukan bandar tunggal tetapi digabungkan oleh sub-bandar yang lain.Mempunyai seksyen tersendiri dari seksyen 1 sampai seksyen 12.Kebiasaanya penduduk tempatan hanya menyebut beberapa tempat sebagai fasa.Puncak Alam menggunakan poskod 42300 bagi Bandar Puncak Alam menggantikan poskod 45010 Kuala Selangor yang lama.


Puncak Alam 1 (Fasa 1)
Merupakan kawasan taman perumahan terawal disini dan terdapat kemudahan surau,sekolah rendah dan sekolah menengah.Terletak di selatan Puncak Alam.


Kemudahan surau dan sekolah di Fasa 1

Puncak Alam 2 (Fasa 2)
Taman perumahan kedua terawal.Merupakan kawasan utama penduduk untuk mendapatkan keperluan harian kerana terdapat beberapa kedai dan medan selera disediakan oleh pemaju.Terletak di tengah Puncak Alam.


Puncak Alam 3 (Fasa 3)
Taman perumahan ketiga disini.Berbeza dari  PA 1 &2,kawasannya dibina lebih tinggi kerana keadaan geografinya.Terdapat kemudahan surau dan sekolah rendah.Terletak di utara Puncak Alam.

Kemudahan dan perumahan di Fasa 3


Shah Alam 2     
Sub-bandar kedua.dibangunkan oleh IJM Land dan merupakan kawasan perumahan bercirikan taman.Ader beberapa fasa dari fasa 2b1 hingga 2b10 dan kawasan perumahan Alam Suria.Terdapat beberapa kemudahan surau dan pusat komersial.Terletak di barat Puncak Alam.



Shah Alam 2

                                           pembangunan perniagaan di Shah Alam 2

Taman Industri Alam Jaya
Dibangunkan oleh Barisan Elite.Merupakan sub-bandar ketiga didalam Puncak Alam.Merupakan kawasan industri sederhana dan taman perumahan.Terletak di tengah2 Puncak Alam.

Taman Industri Alam Jaya

Alam Perdana
Sub-bandar keempat.merupakn sebuah taman perumahan yang terbengkalai tetapi hanya terdapat beberapa kawasan yang diberi tanggungjawab oleh kerajaan negeri untuk dibangunkan semula.  
    
Bandar Alam Perdana

Alam Mutiara
Sub-bandar kelima.Juga merupakan sebuah taman perumahan terbengkalai yang masih belum diuruskan.

AJCC
AJCC atau Alam Jaya Commersial Center adalah sebuah pusat perniagaan yang baru.Terdapat sbuah pasaraya Econsave di sebelahnya.
Pusat Perdagangan Alam Jaya

         
Alam Bangsa    

Sebuah Sub-bandar cadangan pusat perniagaan.

INSTITUSI PENDIDIKAN DI BANDAR PUNCAK ALAM

Terdapat tiga buah sekolah kebangsaan di Puncak Alam iaitu SK Puncak Alam,SK Puncak Alam 2 dan SK Puncak Alam 3 dan sebuah sekolah menengah iaitu SMK Puncak Alam serta sebuah sekolah agama dan kafa integerasi.Terdapat sebuah IPTA di sini iaitu Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Puncak Alam,yang berkeluasan 4.3939 km persegi dan memuatkan 40,000 siswa dan tenaga pengajar.


UiTM kampus Puncak Alam

 PEMBANGUNAN VS KEMUDAHAN

Sebenarnya,semenjak UiTM naik,banyak pembangunan telah giat dijalankan selepas itu.Dulu,Puncak Alam boleh dikatakan "idup segan mati tak mau" dengan nilai rumah yang rendah dan infrastruktur yang teruk kini berubah dengan cepat berkembang pesat macam cendawan puncak.Terdapat kemudahan yang dibina setaraf keperluan semasa contoh Mc Donald,Econsave,Tesco dan yang terbaru Kompleks Masjid Puncak Alam yang akan menjadi mercu tanda Puncak Alam.Sebenarnya aku kagum sebab walaupun bandarnya tidaklah sebesar bandar jiran Klang dan Shah Alam tapi nampak sedikit perubahan drastik dari segi kemudahan.Dalam baru2 ini aku dengar akan dibina Hospital Universiti Uitm yang dibina bersebelahan kampus induk Uitm dan taman tema dan kawasan perniagaan di sekitarnya.Perumahan baru juga telah dibangunkan seperti Puncak Bestari dan Hillpark Shah Alam bagi menampung kapasiti semasa Bandar Puncak Alam dan pembinaan semula perumahan di Puncak Alam 3 telah dijalankan dengan sempurna sekali.Pada pendapat aku memang Bandar Puncak Alam akan mendapat status"bandaraya" tetapi agak lambat sedikit pembangunannya kerana projeknya yang berperingkat.

Bandar Hillpark-Bandar berasaskan taman hutan

One Alam Jaya-Kawasan perniagaan dan terdapat pusat membeli belah ditengahnya

Kompleks Masjid Bandar Puncak Alam

Taman Rekreasi Puncak Bestari
Pasaraya Tesco dan Kompleks Masjid di sebelahnya

POTENSI BANDAR PUNCAK ALAM

Bandar Puncak Alam boleh menjadi bandar utama di bahagian utara Selangor seperti bandar-bandar lain,contohnya Bestari Jaya,Bandar Kuala Selangor dan Tanjung Karang tetapi banyak lagi kekurangan yang perlu diperbaiki.Puncak Alam sebenarnye boleh menarik minat pelabur luar untuk berniaga dan melabur serta menarik minat pembeli rumah untuk memiliki kediaman,tetapi infrastruktur dan kemudahan pengangkutan masih belum memuaskan.Mungkin dari semasa ke semasa keadaan ini akan berubah secara beransur-ansur.Jika pembangunan Bandar Puncak Alam siap sepenuhnya,berkemungkinan populasinya dianggarkan sekitar 350,000 dengan kemudahan prasarana yang lengkap.Mestilah harga hartanahnya pun naik juga kalau semua semua kemudahan lengkap tetapi ia adalah satu peluang keemasan bagi pelabur dan agen hartanah untuk memulakan tapak di sini.

4 ulasan:

  1. sumber dari mana yer berkenaan puncak alam?

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah , moga puncak alam akan terus sukses, amiin

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah , moga puncak alam akan terus sukses, amiin

    BalasPadam
  4. Hi. I ada 1 shop dekat Pusat Niaga Astana Alam 2. Facing Main Road, Mosque & residence.

    Speed 99, laundry shop pun ada sana. 5 minutes to Tesco Puncak Alam.

    Thank you. call i connie (ren 22372) at 0162267718

    BalasPadam